اختلال دوقطبی چیست؟/آغازطرح سنجش سال۹۸|گفتارتوان گستر در مهرویلا کرج۰۹۱۲۱۶۲۳۴۶۳

اختلال دوقطبی چیست؟/آغازطرح سنجش سال۹۸|گفتارتوان گستر در مهرویلا کرج۰۹۱۲۱۶۲۳۴۶۳

 

هدف

هدف جلسه دوم معرفی مفهوم اختلال دوقطبی به بیماران و برطرف کردن افسانه‌های بی شمار در مورد این اختلال، تأکید بر طبیعت بیولوژیکی اختلال و تلاش برای از بین بردن ننگ و داغ اجتماعی مرتبط با این بیماری است.

به صورت افراطی جمعیت عمومی از طبیعت و اصل اختلالات روانپزشکی آگاهی ندارند. مطالبی که ما می‌خواهیم در این جلسه بگوییم برای بسیاری از بیمارانمان شگفت انگیز است. این مطالب زندگی آنها را دگرگون ساخته و فهم آنها از اختلال تغییر داده و در نتیجه راهی را که آنها خودشان را به عنوان یک فرد درک می‌کنند تغییر می‌دهد.

جلسه دوم معمولاً در مبارزه با احساس‌های گناه که بسیاری از بیماران دارند مؤثر است. بخصوص احساساتی که برگرفته از یک روانشناسی سخت و محکم که از درمان‌های دینامیک مشتق می‌شوند.

روش

  • مثل همیشه جلسه اول با یک مرحله گرم کردن آغاز می‌کنیم. از بیماران می‌پرسیم که آنها در هفته گذشته چطور بودند، هر پرسشی که آنها است در مورد جلسه اول دارند پاسخ می‌دهیم، بازی نام‌ها و شوخی دوره‌ای را تکرار می‌کنیم (به صفحه ۵۹ نگاه کنید) این بازی زمانی که شروع می‌شود باعث می‌شود که خلق افراد شاد شود.
  • جلسه را می‌توان با این عبارت شروع کرد “اختلال دوقطبی می‌تواند به دلیل تغییر در مکانیزمی باشد که خلق را تنظیم می‌کند این عبارت به آنها کمک می‌کند تا طبیعت بیولوژیکی اختلال را تعیین کنیم”. سپس از بیماران می‌خواهیم که هر زمانی آنها مفهوم مطالبی را که به آنها می‌گوییم متوجه نشدند می‌توانند در مورد آن سؤال کنند.
  • در طی جلسه، یک نمای کلی از مغز را بر روی تخته سیاه می‌کشیم و به سیستم لیمبیک اشاره می‌کنیم. این نمای ساده همراه با اظهار نظر و توضیح در مورد آن می‌تواند برای بیماران بسیار مناسب باشد تا آنها علت اختلال را متوجه شوند. هر چند که محققان می‌توانند به طور آزادانه و بی وقفه در مورد مطالب صحبت کنند. برای بسیاری از بیماران ضروری است تا بفهمند که علت اختلال آنها چه چیزهایی است و چه چیزهایی نیست و همچنین این بیانات می‌تواند برخی احساس‌های گناه در مورد علت اختلال را که بیشتر شبیه به افسانه است و همیشه این افسانه در روانپزشکی و روانشناسی وجود داشته و در جمعیت عمومی وجود دارد از بین می‌برد. ما می‌بایست برای بیماران خودمان توضیح دهیم که تعیین علت اختلال دوقطبی در سیستم لیمبیک بسیار ساده انگارانه شده است و در طی این برنامه جنبه‌های بیولوژیک این اختلال را با جزئیات بیشتری شرح می‌دهیم.
  • برای معرفی سیر تکراری بیماری، می‌توان آن را به صورت گرافیکی نشان دهیم. بر روی تخته سیاه دو محور را رسم می‌کنیم، بر روی محور X زمان را نشان می‌دهیم و محور Y تغییرات خلق را نشان می‌دهد (علامت D برای دوره‌های افسردگی شدید، d برای علایم افسردگی خفیف تا متوسط، E برای خلق متعادل، m یا H برای هیپومانیا و M برای مانیا) این تکنیکی است که ما اغلب در این برنامه نشان می‌دهیم. تکنیم رسم خلق (به صفحه ۱۰۱ نگاه کنید). ضروری است تا این گرافیک را به صورت دقیق شرح دهیم و مطمئن شویم که همه معنی گراف را درک می‌کنند.
  • یک تمرین سودمند در این جلسه آن است که در اطراف اتاق می‌گردیم و از بیماران می‌خواهیم تا جلسات و تعصباتی که جامعه به طور کلی در مورد اختلالات روانپزشکی به کار می‌برند را بگویند (جملاتی از قبیل اینکه “فقط افراد ضعیف دچار این اختلال می‌شوند” و اگر بخواهید خودتان می‌توانید از دست این بیماری خلاص شوید یا این بیماری فقط در افرادی که دارو می‌گیرند رخ می‌دهد). ما این جملات را بر روی تخته سیاه می‌نویسیم و بعداً آنها را تجزیه و تحلیل می‌کنیم. این تمرین به ما کمک می‌کند ننگ اجتماعی در مورد این اختلال را حل و فصل کنیم. این کار به ما اجازه می‌دهد که برخی عقاید بیمارانمان را در مورد اختلالشان بفهمیم، خواه از جملاتی که ما آماده کرده‌ایم باشد و یا از جملاتی که سایرین می‌گویند. می‌توانیم لیستی از ۱۰ دروغ بی ارزش را در مورد اختلالات دوقطبی به بیمارانمان ارائه کنیم (جدول ۴) و سپس در مورد یک یک آنها بحث کنیم.

 

جدول ۴- ۱۰ دروغ بی ارزش در مورد اختلال دوقطبی

 

  • دکترها آن را بوجود آورده‌اند
  • این اختلال مختص کشورهای غربی است.
  • این یک بیماری مربوط به این قرن است.
  • تنها مردم ضعیف دچار آن می‌شوند
  • این یک اختلال سری است
  • روانکاوی و هومیوپاتی سودمند است.
  • این هدیه‌آی از طرف خداست.
  • شما خودتان علت بیماری‌اتان هستید.
  • این اختلال را می‌توان بدون گرفتن دارو کنترل کرد.
  • این یک بیماری ناتوان کننده است.
  • موضوع وراثتی بودن اختلال که در ابتدای جلسه مطرح شده می‌تواند باعث نگرانی بیماران شود به خصوص بیمارانی که دارای فرزند هستند و یا می‌خواهند بچه دار شوند. ما نمی‌خواهیم در این جلسه بر روی این موضوع متمرکز شویم اما به بیماران توضیح می‌دهیم که در مورد این موضوع در جلساتی که در مورد حاملگی و مشاوره ژنتیکی داریم صحبت می‌کنیم (به صفحه ۱۳۰ نگاه کنید).
  • بعد از توضیح دادن در مورد سؤالات، مطالب جلسه را به بیماران می‌دهیم، تکالیف خانگی را ارائه داده و جلسه را تمام می‌کنیم.

راهنماییهای مفید

  • جمعیت عمومی اطلاعات خیلی کمی در مورد اختلالات دوقطبی دارند. گرچه برخی از بیماران کم و بیش اطلاعاتی در مورد این اختلال از طریق کتابها، کنفرانسها، اینترنت، صحبت با روانپزشکان و یا از طریق سایر رسانه‌ها بدست آورده‌اند، اما می‌بایست این را به یاد داشته باشیم که ممکن است بیشتر اعضاء گروه اطلاعات درستی در مورد اختلالی که از آن رنج می‌برند نداشته باشند. بنابراین می‌بایست هر چه زودتر در مورد آن صحبت کنیم. حتی اگر برخی از بیماران از این کار ناراضی باشند.
  • مهم است که این جلسه که اولین جلسه آموزشی است توسط درمانگر اصلی اجرا شود. هر چند که جلسات دیگر می‌تواند توسط سایر کمک درمانگران اجرا شود. زمانیکه درمانگر اصلی، هدایت کننده این جلسه باشد. این احساس بوجود می‌آید که بیماران می‌فهمند یک متخصص در جمع آنها است و همین مسأله می‌تواند در طول برنامه بسیار کمک کننده باشد.
  • در این جلسه بیماران دوست دارند این سؤال را بپرسندکه چرا ما به اختلال دوقطبی به عنوان یک بیماری نگاه می‌کنیم. پاسخ می‌بایست ساده و روشن باشد: این یک تغییر بیولوژیکی است که علایم را به خوبی توصیف می‌کند و باعث می‌شود که افراد دچار بیماری شده و از آن رنج ‌ببرند.
  • بسیاری از بیماران به نظر می‌رسد که برای بدست آوردن این اطلاعات بسیار مشتاق هستند و به همین دلیل فراتر از این جلسه پیش می‌روند و ممکن است سؤالاتی داشته باشند که قرار است در مورد آن در جلسه بعدی صحبت شود. نمی‌بایست هدف جلسه را گم کنیم و به بیماران پیشنهاد کنیم که تا جلسه بعدی صبر کنند.
  • برخی از بیماران در خصوص نامهای مختلف اختلال دوقطبی سؤال می‌کنند (اختلال دوقطبی، پسیکوز مانیا – افسردگی و غیره) هر چند که ما ترجیح می‌دهیم که از اصطلاح اختلالات دوقطبی استفاده کنیم اما می‌توانیم به طور اختصار در مورد ریشه اصطلاح پسیکوز مانیا – افسردگی توضیح دهیم وتوضیح که چرا ما فکر می‌کنیم استفاده از این اصطلاح مناسب نیست (این اصطلاح با ننگ اجتماعی همراه است، علاوه بر این اختلالات دوقطبی همیشه مستلزم داشتن علایم سایکوتیک یا مانیا نیست). می‌بایست شرح دهیم که این واژه هم معنا با اختلال دوقطبی است و نمی‌توان به آن به عنوان یک تشخیص اشتباهی نگاه کرد.
  • برای اینکه توضیحاتی که می‌دهیم به سادگی فهمیده شود همیشه می‌بایست از مثال ترموستات[۱] استفاده کنیم. زیرا این مثال بسیار سودمند است و بیماران آن را به خوبی به خاطر می‌سپارند و آن را برای خانواده خود توضیح می‌دهند. در این مثال، ترموستات را با سیستم لیمبیک مقایسه می‌کنیم. توضیح می‌دهیم که چگونه ترموستات در خانه نسبت به تغییرات محیط واکنش نشان می‌دهد سیستم لیمبیک هم می‌تواند ترموستات خلق باشد که باعث ثبات و پایداری خلق شده و نسبت به محیط خود واکنش صحیح نشان می‌دهد.
  • بوسیله سیر گرافیکی بیماری را توضیح می‌دهیم. نمی‌بایست دوره خلق متعادل را به شکل یک خط مستقیم و صاف و کامل نشان دهیم. می‌بایست این را منتقل کنیم که برخی بالا و پایین‌ها هم وجود دارد هر چند که بسیار قطعی و مشخص نیست. به بیماران می‌گوییم که دوره خلق متعادل یک خط مستقیم است همراه با یک سری لرزشها. در غیر اینصورت زندگی بسیار خسته کننده خواهد بود.
  • ترجیح می‌دهیم که جلسه را با یک شوخی به اتمام برسانیم. داستان آموزشی که باعث می‌شود حالت غم از محتوای جلسات خارج شود سودمند است. در جلسه دوم ما به بیمارمان داستانی را در مورد سه خوک دوقطبی کوچک[۲] می‌گوییم. ما از این داستان استفاده می‌کنیم تا به بیمارانمان نشان دهیم که این اختلال تا چه اندازه بیولوژیکی است و اینکه تا چه اندازه نگرش ما نسبت به آن حیاتی و ضروری است. می‌بایست این نگرش گروهی را بوجود آوریم که افراد بردبار باشند. ما اذعان می‌کنیم که داستان سه خوک دوقطبی کوچک یک راه مناسب برای درمانگر است که جلسه را از حالت غم خارج نماید. اما اگر درمانگر نمی‌تواند یک تمایز خوبی بین طنز و اظهار نظر غیر محترمانه بگذارد، باعث بدفهمی خواهد شد و ما از آن می‌گذریم. داستان سه خوک کوچه دوقطبی کم و بیش شبیه به این است:
  • بیماران زمانیکه در مورد نرخ شیوع بالای اختلال دوقطبی اطلاعات لازم را بدست می‌آورند. احساس ناراحتی و آسودگی پیدا می‌کنند. زیرا این احساس که آنها آدمهای عجیب و غریبی هستند متوقف خواهد شد. برای تقویت این نکته، ما می‌گوییم که هر چند نرخ شیوع اختلال بین ۱ تا ۲ درصد است، اما بیشتر مطالعاتی که اخیراً صورت گرفته، نرخ شیوع اختلال را نزدیک به ۴ درصد گزارش می‌کنند و مطالعاتی که بر روی طیف اختلال دوقطبی[۳] صورت گرفته نشان می‌دهد که نرخ شیوع در جمعیت عمومی بیش از ۱۰ درصد است.
  • برخی عقاید وجود دارد که معمولاً برای بیماران ما ناراحت کننده است. مسائلی از قبیل مزمن بودن بیماری، برگشت پذیر بودن و غیر قابل درمان بودن بیماری. بنابراین می‌بایست در استفاده کردن از این اصطلاحات بسیار سنجیده و معقول عمل کنیم. در خصوص مزمن بودن می‌بایست از مثال‌هایی در مورد بیماریهای پزشکی مزمن دیگر استفاده کنیم. بیماریهایی که وقتی به شیوه صحیح کنترل می‌شود شخص مبتلا به آن می‌تواند زندگی ای با کیفیت خوب داشته باشد (از قبیل دیابت) و سعی می‌کنیم تا این بیماری را از بیماریهایی که وخیم هستند جدا کنیم، زیرا بسیاری از بیماران ما صطلاح مزمن بودن را با وخیم شدن یکی می‌دانند. برای برگشت پذیر بودن مثالی از سه خوک کوچک می‌تواند این ایده را به بیماران ما منتقل کند که هر چند اختلال تمایل به برگشت به صورت دوره‌ای دارد، اما عود بیماری اغلب بستگی به نگرش آنها در مورد اختلال دارد (پیروی دارویی، پیروی از راهنماها در مورد خواب، تشخیص اولیه دوره‌ها) اما ما می‌بایست از انتظارات غیر واقعی اجتناب کنیم. زیرا همه ما متخصصان می‌دانیم که پیروی محکم از راهنماهای رفتاری و دارویی به عنوان محافظی طولانی مدت و به شکل صد در صد نیست. ما این نکته را برای بیماران روشن می‌کنیم که حتی اگر همه چیز هم درست باشد عود می‌تواند رخ دهد. اما فراوانی این عودها همیشه کمتر است، زمان و شدت کمتری خواهند داشت. اصطلاح غیر قابل درمان بودن باعث نگرانی بیماران ما می‌شود زیرا بسیاری از بیماران فکر می‌کنند که آنها همیشه افسرده یا مانیک باقی خواهند ماند. ما باید این نکته را واضح و مشخص کنیم که این غیر قابل علاج نیست و می‌توان برای مدتی طولانی آن را آرام نگه داشت.

 

  1. افتادگی دریچه میترال|تخصصی ترین گفتار درمانی درشاهین ویلا کرج ۰۹۱۲۱۶۲۳۴۶۳ 
  2. احیای قلبی ریوی|تخصصی ترین گفتار درمانی درمیدان امام حسین کرج ۰۹۱۲۱۶۲۳۴۶۳ 
  3. هگزارلین|تخصصی ترین گفتار درمانی درمیدان نبوت کرج ۰۹۱۲۱۶۲۳۴۶۳ 
  4. هموکروماتوز|تخصصی ترین گفتار درمانی درمیدان اتحادکرج ۰۹۱۲۱۶۲۳۴۶۳ 
  5. دیابت نوع ۲|تخصصی ترین گفتار درمانی درمیدان توحید کرج ۰۹۱۲۱۶۲۳۴۶۳ 
  6. دیابت نوع ۱|تخصصی ترین گفتار درمانی درمیدان اسبی کرج ۰۹۱۲۱۶۲۳۴۶۳ 
  7. پیش‌دیابت|تخصصی ترین گفتار درمانی درمیدان مهران کرج ۰۹۱۲۱۶۲۳۴۶۳ 
  8. هپاتیت ای|تخصصی ترین گفتار درمانی در جهانشهر کرج ۰۹۱۲۱۶۲۳۴۶۳ 
  9. نارسایی حاد کبد|تخصصی ترین گفتار درمانی در عظیمیه کرج ۰۹۱۲۱۶۲۳۴۶۳ 
  10. حرکات روده|تخصصی ترین گفتار درمانی در بلوارخان زاده کرج ۰۹۱۲۱۶۲۳۴۶۳ 
  11. علایم ادراری|تخصصی ترین گفتار درمانی در بلوارشهرداری مهرشهر کرج ۰۹۱۲۱۶۲۳۴۶۳ 
  12. پیوند قلب|تخصصی ترین گفتار درمانی در بلوارماهان کرج ۰۹۱۲۱۶۲۳۴۶۳ 
  13. نخ دندان|تخصصی ترین گفتار درمانی در بلوارجمهوری کرج ۰۹۱۲۱۶۲۳۴۶۳ 
  14. مسواک|تخصصی ترین گفتار درمانی در بلوارپرستار کرج ۰۹۱۲۱۶۲۳۴۶۳ 
  15. کلرهگزیدین|تخصصی ترین گفتار درمانی در بلوارموذن کرج ۰۹۱۲۱۶۲۳۴۶۳ 
  16. طب ایرانی | گفتارتوان گستر کرج۰۹۱۲۱۶۲۳۴۶۳ 
  17. چک لیست کشوری دفاتر کار مامایی| گفتارتوان گستر کرج۰۹۱۲۱۶۲۳۴۶۳ 
  18. چک لیست کشوری دفترکار تعذیه | گفتارتوان گستر کرج۰۹۱۲۱۶۲۳۴۶۳ 
  19. چک لیست کشوری درمانگاه تخصصی دیابت | گفتارتوان گستر کرج۰۹۱۲۱۶۲۳۴۶۳ 
  20. چک لیست کشوری درمانگاه تخصصی داخلی | گفتارتوان گستر کرج۰۹۱۲۱۶۲۳۴۶۳ 
  21. چک لیست کشوری مراکز جراحی محدود | گفتارتوان گستر کرج۰۹۱۲۱۶۲۳۴۶۳ 
  22.   
    • behtarinalborz.ir
      goftardarmanionline.ir
      googleimage.ir
      hamejaa.ir
      medu-karaj.ir
      siavashataee.ir
      slpnews.ir
      autismonline.ir
      avalinkaraj.ir
      behtarin-entekhab-karaj-siavashataee.ir
      behtarinkaraj.ir
      goftardarmanikaraj.ir
      goftareravan.ir
      google-map.ir
      googlegame.ir
      googlemovies.ir
      karaj-medu.ir
      kardarmanialborz.ir
      kardarmanikaraj.ir
      loknatclinic.ir
      loknatshekan.ir
      otalborz.ir
      otkaraj.ir
      pff-rhs.ir
      pooyesh-dar-goftardarmani-karaj.ir
      pooyesh-dar-kardarmani-karaj.ir
    •   مریم بارانی   بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان |  کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و آسیب شناسی گفتار و زبان

        نسیبه احمدی   بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان |  کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و آسیب شناسی گفتار و زبان

        محمد قادریی احسانپور   بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان |  کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و آسیب شناسی گفتار و زبان

        جعفر قادری واحد   بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان |  کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و آسیب شناسی گفتار و زبان

        لیلا شمس پر   بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان |  کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و آسیب شناسی گفتار و زبان

        حمیدرضا روحی   بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان |  کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و آسیب شناسی گفتار و زبان

        رضوان اکبری منیع   بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان |  کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و آسیب شناسی گفتار و زبان

        فرشته محمدظاهری   بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان |  کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و آسیب شناسی گفتار و زبان

        محیا شیرزادی   بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان |  کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و آسیب شناسی گفتار و زبان

        ریحانه اکبری   بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان |  کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و آسیب شناسی گفتار و زبان

        احمد حسینی   بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان |  کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و آسیب شناسی گفتار و زبان

        کامیل رضایی   بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان |  کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و آسیب شناسی گفتار و زبان

        نریمان بارانی زاغه   بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان |  کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و آسیب شناسی گفتار و زبان

        فرشاد کامکار   بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان |  کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و آسیب شناسی گفتار و زبان

        طاهره مصطفی پور   بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان |  کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و آسیب شناسی گفتار و زبان

        اسماعیل خالدی   بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان |  کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و آسیب شناسی گفتار و زبان

Related posts